04.07.2012

В озвучуванні різного роду заходів повсюдно спостерігається тенденція до підвищення рівня звукового тиску і до збільшення розмірів аудиторії, яка повинна бути покрита звуком. І те, і інше неминуче призводить до збільшення числа гучномовців, тому що в іншому випадку зменшення їх кількості природним чином призведе до збільшення потужності гучномовців, що залишилися, а отже, до збільшення ваги і розмірів, і врешті-решт їх транспортування та інсталяція стануть неможливими.

Переваги технології WST:

  • Забезпечує масив окремих джерел звуку з регульованим поділом джерел з плоскою або безперервною криволінійною поверхніую
  • Є еквівалентом "єдиного" джерела звуку, який має ті ж розміри і вагу і загальну зборку
  • Утворює однорідне звукове покриття з високою розбірливістю
  • Відсутність частотних провалів і перешкод
  • Не потребує підвищення загальної потужності, оскільки не розсіює марно акустичну енергію.

Це велике число розрізнених гучномовців у світовій практиці прийнято об'єднувати в масиви, і тут-то починаються всі проблеми.

Сам по собі кожен елемент масиву виходить дуже хорошим, його звучання володіє і необхідної ясністю, і розбірливістю, і т.д. Але як тільки кілька таких елементів складаються разом, у звуковому полі виникають зони перекриття з сильною паразитною інтерференцією і звукове поле стає хаотичним. Намагаючись зменшити зони перекриття, масиву надають опуклу форму - у результаті на великих відстанях від масиву падає рівень звукового тиску. У гонитві за рівнем звукового тиску масиви вирівнюють - знову виникає інтерференція, що знижує якість звукового покриття. Єдиний прийнятний вихід - повернутися до випуклої форми масиву і підвищити потужність акустичної системи, закривши очі на підвищення витрат електроенергії. І навіть якщо якимось чином параметри звукового покриття вдасться підігнати під специфікацію, то все одно це буде компромісним рішенням, що задовольняє певному вузькому діапазону частот. Все це відбувається тому, що звукові хвилі, які випромінюються окремими джерелами звуку в масиві, не когерентны. Якщо б вони були когерентними, то всього цього можна було б уникнути, і навіть отримати значну вигоду.

Компанія L-ACOUSTICS, спочатку була орієнтована на створення таких технічних засобів, які дозволяли б отримувати високоякісні звукові покриття великих просторів, дуже вдало порівняла виниклу ситуацію з киданням каменів у воду. Якщо кинутий один дрібний камінь, то від точки його входження у воду по поверхні розійдуться концентричні хвилі. Якщо у воду кинуто кілька дрібних каменів, то виникне хвильова інтерференційна картина, аналогічна інтерференційної картині хаотичного звукового поля. Якщо у воду кинутий один камінь, розмір і вага якого дорівнює розміру та ваги декількох дрібних каменів, то по поверхні знову розійдуться концентричні хвилі, але набагато більшою амплітуди.

Порівняння відмінно відображає сутність задачі, яку одного разу поставила перед собою L-ACOUSTICS: створити "єдине" джерело звуку від багатьох гучномовців (яке може бути розібране на частини для зручності транспортування та інсталяції), і з його допомогою створити повністю когерентне, передбачуване в поведінці звукове поле. L-ACOUSTICS розробила цілу теорію для визначення умов акустичної connectivity окремих джерел звуку, що з'єднуються в масив. Вона назвала її Wavefront Sculpture Technology (WST). У двох словах принципи (критерії) WST формулюються наступним чином.

Зборка (масив) окремих джерел звуку з регульованим поділом джерел з плоскої або безперервною криволінійної поверхні еквівалентна "єдиного" джерела звуку, який має ті ж розміри і вагу і загальна зборку, якщо:

  • Форма. Хвильові фронти, що генеруються окремими джерелами з плоскою або комбінованою формою поверхні "наповнюють" не менше 80% площі поверхні випромінювання загальної збірки.
  • Частота. Крок або поділ джерел, обумовлене як відстанню між акустичними центрами окремих джерел, складає менше половини довжини хвилі для всіх частот в операційній смузі (див. мал. 1) у галереї.
  • Відхилення хвильового фронту від площини становить менше чверті довжини хвилі для самої високої операційної частоти (це відповідає менш ніж 5 мм для частоти 16 кГц).
  • Для криволінійних масивів вертикальні кути нахилу елементів масиву змінюються обернено пропорційно відстані до слухачів (це відповідає формування масиву із змінною кривизною для забезпечення однакових зон впливу окремих елементів масиву).
  • Розміри по вертикалі кожного елемента масиву і відносні вертикальні кути нахилу між окремими елементами масиву не перевершують деяких граничних значень.

Першою точною реалізацією принципів WST стала широко відома і дуже популярна серед професійних дизайнерів по звуку акустична система V-DOSC. Назва "V-DOSC" - абревіатура від французького "Diffuseur Onde Sonore Cylindrique" (англійською- "Cylindrical Sound Wave Generator"). Буква "V" у назві вказує на V-образну форму акустичної лінзи, застосовуваної в системі для середніх і високих частот.

Галерея
imgs: 
L-ACOUSTICS WST
L-ACOUSTICS WST